Hoe werkt een BKR codering?

Het BKR registreert wie in Nederland welk krediet op zijn/haar naam heeft staan. De deelnemers (hypotheek – en kredietverstrekkers) zijn verplicht om een betalingsachterstand te melden bij het BKR.

Dat gebeurt niet zomaar. De banken zijn verplicht jou vooraf te waarschuwen dat de achterstand bij BKR wordt gemeld als je nog langer wacht met betalen. Het moment waarop deze melding plaatsvindt, hangt af van het soort krediet. De periode tussen het moment dat de betalingsachterstand ontstaat en het moment waarop de achterstand bij BKR wordt aangemeld, varieert tussen de twee en vier maanden.

Start BKR hypotheektest

Achterstandsmelding

Het melden van een achterstand heet een ‘Achterstandsmelding’. In jouw gegevens is dit zichtbaar met een ‘A’ codering bij het betreffende krediet of hypotheek.

Heb je jouw achterstand ingelopen, dan is dit ook zichtbaar in BKR. Er wordt dan een ‘H’ code, van Herstel, bij het betreffende krediet geplaatst. De ‘H’ code wordt alleen vermeld als het krediet doorloopt. Als u de achterstand hebt ingelopen en daarmee het krediet hebt beëindigd, dan is alleen een einddatum zichtbaar bij het betreffende krediet. Vijf jaar na de einddatum verdwijnen jouw gegevens over het beëindigde krediet automatisch uit het BKR. Een achterstandscodering bij een krediet of hypotheek met een ‘H’ code wordt ook na vijf jaar verwijderd.

Bijzonderheidscodes BKR

Naast de ‘A’ codering en de ‘H’ code hanteert het BKR nog zes bijzonderheidscodes die aangeven dat er in welk stadium de achterstandscodering precies is. Voor deze codes is geen wachttijd van toepassing. Het is niet verplicht om jou een vooraankondiging te doen.

  • A1 codering: Er is een aflossings- of schuldregeling getroffen, nadat de achterstandssituatie is ontstaan.
  • A2 Codering: De (restant)vordering is opeisbaar gesteld.
  • A3 Codering: Er is een bedrag van € 250 of meer afgeboekt. Slechts wanneer afboeking wegens finale kwijting plaatsvindt, moet tegelijkertijd met de code 3 een einddatum worden gemeld. In andere gevallen wordt geen einddatum gemeld.
  • A4 Codering: De kredietnemer blijkt/bleek onbereikbaar.
  • A5 Codering: Een A5 codering betekent dat er een preventieve betalingsregeling is gemaakt. Deze codering is altijd tijdelijk. Als de betalingsregeling is voltooid wordt de codering volledig verwijderd.
  • RN Codering: De RN codering wordt geplaatst als NHG in verband met restschuld een bedrag van de hypotheek heeft afgeboekt.
  • Code H: De code H betekent dat de achterstand is ingelost.

Wil je weten welke mogelijkheden je hebt om een hypotheek te krijgen? Doe de BKR hypotheektest.

Heb je een A3 of een A4 codering, dan zijn er geen mogelijkheden.

 

Veelgestelde vragen

Bij welke codering kan er geen hypotheek verstrekt worden?

Het is niet mogelijk een hypotheek te krijgen bij een A4 of A3 codering.

Kom ik in aanmerking voor een hypotheek met een BKR-codering?

Of je in aanmerking komt voor een hypotheek hangt onder andere van je BKR-codering af. Bij een A3 of A4 codering is het krijgen van een hypotheek helaas niet mogelijk. Bij andere coderingen is het verstandig een professional te raadplegen.

Hoelang blijft een BKR-registratie staan?

Wanneer je je achterstand hebt ingelopen en het krediet is beëindigd, is dit zichtbaar in BKR. Vijf jaar na de einddatum worden jouw gegevens over dit krediet automatisch uit het BKR verwijderd.

Wat is een BKR-codering?

Het BKR registreert wie in Nederland welk krediet op zijn/haar naam heeft staan. Wanneer je een betalingsachterstand oploopt, wordt dit bij het BKR geregistreerd met een codering. Deze codering kan je mogelijkheden een hypotheek te krijgen beperken.

Wat is het verschil tussen een BKR-codering een een BKR-registratie?

Elk krediet dat hoger is dan €250,-- en dat langer loopt dan een maand, wordt geregistreerd bij het BKR. Wanneer er een betalingsachterstand ontstaat, komt bij deze registratie een code te staan. Deze codering kan van invloed zijn op het verkrijgen van een hypotheek.

MT

Zeer enthousiaste medewerker en ivm vakantie is er ook een collega geweest die de zaak tijdelijk over heeft genomen.

Paul

Goede voorlichting en duidelijk in war wel er niet realistisch wa

Karin

Ik heb een zeer plezierig gesprek gehad met Paul en we hebben besproken wat er allemaal mogelijk is en wat ik zelf graag wilde.

Benjamins

Oprecht, eerlijk, goed bereikbaar, denkt mee in oplossingen, komt gemaakte afspraken na. Positief ingesteld! Leeft mee en toont interesse in onze persoonlijke situatie.

Laura

Wij hebben met paul een heel fijn gesprek gehad, begreep onze situatie en kwam snel met oplossingen. Heeft ons zeer goed begeleid en alles met snelheid afgewikkeld. Als we in de toekomst nog een keer een advies nodig hebben dan is paul zeker de man bij wie wij aan gaan kloppen. Hij is professioneel, persoonlijk en vakbekwaam. Kijkt verder dan alleen het huidige advies maar denkt ook mee met de toekomst.

Joshua

Een zeer prettig gesprek en goede terugkoppeling met stand van zaken . Goede uitleg wat er mogelijk was, daardoor ook snel een keuze kunnen maken.

anoniem

Heeft verstand van zaken en geeft eerlijk advies

C.C.

Hanita heeft voor ons klaar gestaan met de aankoop van ons eerste huis. Van de eerste informatieve gesprekken (mijn partner en ik geen verstand van veel zaken), tot de finale afronding van de hypotheek en bijbehorende verzekeringen. Habitat heeft zeker druk gehouden bij de hypotheek verstrekker om alles rond te krijgen (Hypotheek werd door de bank op de laatste dag gecancelled, gelukkig verlenging gekregen en Hanita had binnen 3 dagen al weer een nieuwe rond gekregen).
Zeer vriendelijke en behulpzame vrouw waar niks te veel voor is en iedereen zn hart kan luchten en wensen kan bespreken.

anoniem

prettig gesprek over aankoop nieuwe woning met daarbij goed en verhelderend advies.

Kijk direct of je in aanmerking
komt voor een hypotheek