Je lening is eindelijk afbetaald, en je wil nu een huis kopen waar je een hypotheek voor nodig hebt. Dan is het natuurlijk belangrijk om te weten of je afbetaalde lening nog zichtbaar is bij het BKR en of de BKR registratie je toekomstplannen in de weg kan staan.
Een BKR registratie is niet altijd nadelig. Er bestaan namelijk positieve en negatieve BKR registraties. Heb je bijvoorbeeld je lening netjes afbetaald, zonder ooit een betaalachterstand te hebben opgelopen, dan staat dit bij het BKR als positieve registratie vermeld. Banken en geldverstrekkers zien dit als een teken dat je financieel betrouwbaar bent. Vanaf dat de lening is afbetaald, blijft deze registratie nog vijf jaar op je BKR overzicht staan.
Heb je tijdens de afbetalingsperiode langer dan drie maanden betaalachterstand opgelopen, dan werd dit door de geldverstrekker bij het BKR gemeld. Je krijgt dan een A-codering, waarbij de A voor achterstand staat. Dit is een negatieve BKR registratie en maakt het verkrijgen van een nieuwe lening of hypotheek moeilijker. Zodra de betaalachterstand is ingehaald, verandert deze A-codering in een H-codering, waarbij de H voor herstel staat. Vanaf dit moment blijft deze registratie nog vijf jaar op je overzicht staan.
Heb je je lening afbetaald en een negatieve BKR registratie opgelopen? Dit is niet per se een probleem en betekent dus ook niet dat je vijf jaar moet wachten totdat je een nieuwe lening of een hypotheek kunt aanvragen. Veel hangt namelijk af van je persoonlijke situatie en met welke A-codering je precies te maken hebt. Terwijl bij een A1– of A2-codering een nieuwe lening of hypotheek vaak mogelijk is, is dit bij een A3– of A4-codering vrijwel onmogelijk. Bij een A5-codering is een nieuwe lening of hypotheek dan meestal weer wel mogelijk.
Weet je niet met welke codering je bij het BKR registreert staat? Vraag dan snel en gemakkelijk online je BKR overzicht op.
Om kans te maken op een hypotheek, is het noodzakelijk je coderingen volledig hersteld of afbetaald te hebben.
Vanaf het moment dat de lening is afbetaald, blijf je nog 5 jaar geregistreerd. Dit gebeurt om te voorkomen dat mensen opnieuw in de betaalproblemen komen.
Als je met een negatieve BKR registratie te maken hebt en een nieuwe lening of hypotheek nodig hebt, kun je het beste contact opnemen met een ervaren en op BKR gespecialiseerd hypotheekadviseur. Als de aanvraag namelijk op de juiste manier wordt ingediend en rekening houdt met jouw persoonlijke financiële situatie, is de kans veel groter dat je alsnog goedkeuring krijgt voor een lening of hypotheek. Bovendien kennen hypotheekadviseurs de markt perfect en weten bij welke bank of geldverstrekker de slagingskans het grootste is, en welke rentevoet het beste bij jouw situatie past.
Met onze speciaal ontwikkelde BKR Hypotheektest kom je trouwens meteen te weten of je kans maakt op een nieuwe lening of hypotheek. Je krijgt dan binnen enkele minuten uitslag en een e-mail met een uitgebreid stappenplan naar een nieuwe lening of hypotheek. Je mag natuurlijk ook altijd rechtstreeks contact met ons opnemen. Onze ervaren adviseurs helpen u graag verder.
Staat klaar bij vragen, duidelijke uitleg waarom en geeft ook mogelijkheid tot eigen keuzes
Hele fijne adviseur! Heeft ook hiervoor de aankoop van het huis gedaan. Wij waren hier zeer blij mee
Wij hebben met paul een heel fijn gesprek gehad, begreep onze situatie en kwam snel met oplossingen. Heeft ons zeer goed begeleid en alles met snelheid afgewikkeld. Als we in de toekomst nog een keer een advies nodig hebben dan is paul zeker de man bij wie wij aan gaan kloppen. Hij is professioneel, persoonlijk en vakbekwaam. Kijkt verder dan alleen het huidige advies maar denkt ook mee met de toekomst.
Zeer veel kennis en ervaring.altijd een luisterend oor
Een geweldige adviseur. Goede ideeë,denkt mee!
Geeft goede adviezen!
Wij zijn dankbaar hem ontmoet te hebben.
Paul is mensgericht, luistert goed en komt met goede adviezen
De adviseur is erg kundig, handelt snel en is efficiënt en effectief.
Heel duidelijk, vriendelijk en heel goede tussentijdse begeleiding en informatie, zowel persoonlijk als per mail en telefonisch. Ook achteraf nog informeren of alles goed is gegaan. Super
Grondig, duidelijk, zeer gedreven en altijd oplossingsgericht
Worden altijd keurig geholpen, met juist advies. Ze denkt mee met d'r situatie. Hoe kunnen dingen anders in ons voordeel etc