Hoe werkt een BKR codering?

Het BKR registreert wie in Nederland welk krediet op zijn/haar naam heeft staan. De deelnemers (hypotheek – en kredietverstrekkers) zijn verplicht om een betalingsachterstand te melden bij het BKR.

Dat gebeurt niet zomaar. De banken zijn verplicht jou vooraf te waarschuwen dat de achterstand bij BKR wordt gemeld als je nog langer wacht met betalen. Het moment waarop deze melding plaatsvindt, hangt af van het soort krediet. De periode tussen het moment dat de betalingsachterstand ontstaat en het moment waarop de achterstand bij BKR wordt aangemeld, varieert tussen de twee en vier maanden.

Start BKR hypotheektest

Achterstandsmelding

Het melden van een achterstand heet een ‘Achterstandsmelding’. In jouw gegevens is dit zichtbaar met een ‘A’ codering bij het betreffende krediet of hypotheek.

Heb je jouw achterstand ingelopen, dan is dit ook zichtbaar in BKR. Er wordt dan een ‘H’ code, van Herstel, bij het betreffende krediet geplaatst. De ‘H’ code wordt alleen vermeld als het krediet doorloopt. Als u de achterstand hebt ingelopen en daarmee het krediet hebt beëindigd, dan is alleen een einddatum zichtbaar bij het betreffende krediet. Vijf jaar na de einddatum verdwijnen jouw gegevens over het beëindigde krediet automatisch uit het BKR. Een achterstandscodering bij een krediet of hypotheek met een ‘H’ code wordt ook na vijf jaar verwijderd.

Bijzonderheidscodes BKR

Naast de ‘A’ codering en de ‘H’ code hanteert het BKR nog zes bijzonderheidscodes die aangeven dat er in welk stadium de achterstandscodering precies is. Voor deze codes is geen wachttijd van toepassing. Het is niet verplicht om jou een vooraankondiging te doen.

  • A1 codering: Er is een aflossings- of schuldregeling getroffen, nadat de achterstandssituatie is ontstaan.
  • A2 Codering: De (restant)vordering is opeisbaar gesteld.
  • A3 Codering: Er is een bedrag van € 250 of meer afgeboekt. Slechts wanneer afboeking wegens finale kwijting plaatsvindt, moet tegelijkertijd met de code 3 een einddatum worden gemeld. In andere gevallen wordt geen einddatum gemeld.
  • A4 Codering: De kredietnemer blijkt/bleek onbereikbaar.
  • A5 Codering: Een A5 codering betekent dat er een preventieve betalingsregeling is gemaakt. Deze codering is altijd tijdelijk. Als de betalingsregeling is voltooid wordt de codering volledig verwijderd.
  • RN Codering: De RN codering wordt geplaatst als NHG in verband met restschuld een bedrag van de hypotheek heeft afgeboekt.
  • Code H: De code H betekent dat de achterstand is ingelost.

Wil je weten welke mogelijkheden je hebt om een hypotheek te krijgen? Doe de BKR hypotheektest.

Heb je een A3 of een A4 codering, dan zijn er geen mogelijkheden.

 

Veelgestelde vragen

Bij welke codering kan er geen hypotheek verstrekt worden?

Het is niet mogelijk een hypotheek te krijgen bij een A4 of A3 codering.

Kom ik in aanmerking voor een hypotheek met een BKR-codering?

Of je in aanmerking komt voor een hypotheek hangt onder andere van je BKR-codering af. Bij een A3 of A4 codering is het krijgen van een hypotheek helaas niet mogelijk. Bij andere coderingen is het verstandig een professional te raadplegen.

Hoelang blijft een BKR-registratie staan?

Wanneer je je achterstand hebt ingelopen en het krediet is beëindigd, is dit zichtbaar in BKR. Vijf jaar na de einddatum worden jouw gegevens over dit krediet automatisch uit het BKR verwijderd.

Wat is een BKR-codering?

Het BKR registreert wie in Nederland welk krediet op zijn/haar naam heeft staan. Wanneer je een betalingsachterstand oploopt, wordt dit bij het BKR geregistreerd met een codering. Deze codering kan je mogelijkheden een hypotheek te krijgen beperken.

Wat is het verschil tussen een BKR-codering een een BKR-registratie?

Elk krediet dat hoger is dan €250,-- en dat langer loopt dan een maand, wordt geregistreerd bij het BKR. Wanneer er een betalingsachterstand ontstaat, komt bij deze registratie een code te staan. Deze codering kan van invloed zijn op het verkrijgen van een hypotheek.

Anoniem

Ondanks de drukte toch goed geholpen. Ondanks enkele verstoringen

Anoniem

Danny kwam vriendelijk,betrouwbaar en deskundig over op ons.

Ewald Davelaar

Zeer veel tijd, geduld en energie gestoken om ons een prima voorstel te doen vwb overstappen hypotheek en verzekeringsplan

Joris

Danny Schuler is een adviseur die door zijn ongedwongen benadering veel vertrouwen uitstraalt. In eenvoudige bewoordingen heeft hij alles uitgelegd, wat in onze situatie van belang was. Een duidelijke, deskundige, transparante verhaal.
Voor een ieder die twijfelt over haar of zijn mogelijkheden voor een hypotheek wijziging, adviseren wij contact op te nemen met Danny.
Hij is duidelijk een denker in mogelijkheden en kansen.

Matthijs

Erg prettig persoon die echt de tijd voor je neemt, en mee denkt.

Anoniem

Professioneel en vriendelijk
Prima en snel geholpen

Jos

Hypotheek geregeld voor een Complex dossier waarbij er rekening gehouden moest worden met meer dan 1 complexe factor

Anoniem

Danny was zeer duidelijk en helder. Heeft ons echt geholpen om onze hypotheek er door heen te krijgen het was voor hem een zware opdracht maar zat er bovenop

Annette

Prettig en open gesprek. We kenden Danny al van een vorige keer.

Kijk direct of je in aanmerking
komt voor een hypotheek